سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مجلات معتبر علمی
 
قالب وبلاگ

 


مجله علمی پژوهشی چیست؟ 

در تعریف وزارت علوم آمده است: «مجله علمی پژوهشی عبارت است از هر گونه تولید علمی که در پی جستجوی حقایق و انتشار آن در میان مردم و در جهت حل یک مساله یا طرح اندیشه و ایده ای در خصوص موضوعی از موضوع های علمی به وسیله مطالعه ای سیستماتیک». با این تعریف مجلات علمی پزوهشی دو ویژگی مهم دارند و این دو ویژگی اصالت و ابداع است. مطالب و مقالات منتشر شده در این مجلات جدید و نو بوده و دری جدید به روی دنیای علم باز می کنند.

 

 

معرفی مجلات معتبر علوم انسانی: 

 

1.مجله علمی تخصصی علوم انسانی    http://johs.jseas.ir

معرفی مجله:


مجله علمی تخصصی علوم انسانی به عنوان یکی از مجـلات علمی تحت نظارت آکادمی بین المللی علوم و تکنولوژی ایران در سال 1394 متناسب با نیازها و اقتضای زمان، فعالیت خود را آغاز کرد، و در پی آن، إن شاء الله با هدف تکمیل رسالت علمی فرهنگی خود به حیات خود ادامه خواهد داد. هدف این مجله انعکاس دستاوردهای علمـی پژوهشگران سراسر کشور می باشد . این مجله امید دارد با فعالیت خود و با دریافت مقالات و انتشار منظم بصورت ماهانه، دستاوردهای علمی  محققان کشور را به نحو شایسته ای در اختیار علاقه مندان به موضوع پژوهش قرار دهد و در پایگاه های ملی معتبر کشور نمایه نماید.


 

2.مجله علمی تخصصی حقوق و علوم قضایی     http://jolaw.jseas.ir


معرفی مجله:

مجله علمی تخصصی حقوق و علوم قضایی به عنوان یکی از مجـلات علمی تحت نظارت آکادمی بین المللی علوم و تکنولوژی ایران در سال 1394 متناسب با نیازها و اقتضای زمان، فعالیت خود را آغاز کرد، و در پی آن، إن شاء الله با هدف تکمیل رسالت علمی فرهنگی خود به حیات خود ادامه خواهد داد. هدف این مجله انعکاس دستاوردهای علمـی پژوهشگران سراسر کشور می باشد . این مجله امید دارد با فعالیت خود و با دریافت مقالات و انتشار منظم بصورت ماهانه، دستاوردهای علمی  محققان کشور را به نحو شایسته ای در اختیار علاقه مندان به موضوع پژوهش قرار دهد و در پایگاه های ملی معتبر کشور نمایه نماید.

مجموعه مقالات مجله علمی تخصصی حقوق و علوم قضایی علاوه بر پایگاه اینترنتی مجله به نشانی www.jolaw.jseas.ir ، در پایگاه اینترنتی آکادمی علوم و تکنولوژی ایران به نشانی www.iseas.ir و پایگاه اطلاع رسانی مجلات آکادمی علوم و تکنولوژی ایران به نشانی www.Listjournal.ir نمایه سازی می‌شود. وضعیت نمایه سازی مقالات پذیرش شده، از طریق سایت های مذکور قابل استعلام خواهد بود.


3.مجله علمی تخصصی روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی    http://jopbs.jseas.ir


معرفی مجله:

مجلـه‌ علمی تخصصی «روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی» به عنـوان یکی از مجـلات علمـی در سال 1394 متناسب با نیازها و اقتضای زمان، فعالیت خود را آغاز کرد، و در پی آن، إن شاء الله با هدف تکمیل رسالت علمی فرهنگی خود به حیات خود ادامه خواهد داد. هدف این مجـله انعکاس دستاوردهای علمـی پژوهشگران سراسر کشور در زمینه های مختلف روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی می باشد. این مجله امید دارد با فعالیت خود و با دریافت مقالات و انتشار منظم بصورت ماهانه، دستاوردهای علمی محققان کشور را به نحو شایسته ای در اختیار علاقه مندان به موضوع پژوهش قرار دهد و در پایگاه های داده ملی معتبر کشور نمایه نماید.


[ شنبه 98/11/26 ] [ 11:44 صبح ] [ پارسا پیروزی ] [ نظرات () ]


 

مقاله علمی پژوهشی برگرفته از تحقیقی است که به تازگی پایان یافته است و چون متکی بر یافته های تحقیقاتی است، گزارش تحقیق نیز به آن گفته می شود. در واقع مقالات پژوهشی غالبا از ارائه نتایجی که در آزمایشگاه بدست آمده است، حاصل می­شود.


مقاله علمی پژوهشی:

مقاله علمی پژوهشی به مقاله‎‌ای گویند که در نگارش آن به جای پرداختن به نتایج تحقیقات پیشین در زمینه تحقیقاتی، به داشتن یک ایده نو و نوآوری نسبت به تحقیقات پیش پرداخته شده باشد. در واقع مقاله پژوهشی به مقاله بیس یا پایه‌ای اطلاق می‌شود که برای نگارش آن از داده‌های خامی که خود محقق آن‌ها را به دست آورده است، استفاده شده باشد. مقاله علمی پژوهشی بر روی تجزیه و تحلیل و هم‌چنین تفسیر این داده‌ها شکل گرفته است و روی تجزیه اطلاعات کسب شده از تحقیقات پیشین تمرکزی ندارد.

مقاله علمی پژوهشی به رفع یک مشکل خاص اختصاص داده می‌شود که قبلاً درباره آن راه حلی ارائه نشده است و یا راه حل‌های ارائه داده شده شک برانگیز هستند. مقالات علمی پژوهشی اغلب دارای المان‌های تحقیقاتی به خصوصی هستند.

 یکی از بخش های چنین مقاله ای مرور ادبیات است. در یک مقاله علمی پژوهشی، ادبیات به عنوان اساس وبنیان کار ارائه می شود و بینش جدیدی را که محقق به دنبال ایجاد آن است، پشتیبانی میکند. این مقالات برخلاف مقالات علمی ترویجی که هدف آن خلاصه کردن و استنتاج مباحث و ایده های دیگران است، این مقالات در پی ایجاد و ترویج موضوع جدیدی هستند.


بخش های اصلی مقالات علمی-پژوهشی:

 

نگارش مقالات علمی پژوهشی دارای استانداردها و الگوهای خاصی است و در تنظیم آن‌ها بایستی المان‌های نگارش یک مقاله استاندارد رعایت شده باشد. این المان‌ها به ترتیب زیر تعریف شده‌اند:

  1. عنوان مقاله علمی پژوهشی
  2. فهرست مقاله
  3. معرفی یا اطلاعات پیش زمینه
  4. مرور ادبیات
  5. روش تحقیق
  6. نتایج مقاله علمی پژوهشی
  7. تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده
  8. نتیجه‌گیری و پیشنهادات برای تحقیقات آینده


1.عنوان مقاله علمی پژوهشی:

عبارتی که بتواند در حداقل تعداد کلمات، تحقیقات انجام شده را به مناسب‌ترین شکل ممکن توصیف کند.

2.فهرست مقاله:

در فهرست مقاله نویسنده موظف است برای هرکدام از بخش‌های پیش رو صفحه خاصی را مشخص کند تا جستجوی اطلاعات را برای خواننده تسهیل کند.

3.معرفی و یا اطلاعات پیش زمینه:

نویسنده بایستی به معرفی خود، همکاران خود، سال انتشار مقاله و مجله انتشار کننده مقاله بپردازد.

4.مرور ادبیات:

در این قسمت نویسنده به مقالات پیشین که در زمینه مورد بحث تحقیقاتی را انجام داده‌اند، اشاره می‌کند.

5.روش تحقیق:

در این بخش محقق روش‌های مختلفی را که در گردآوری اطلاعات به کار شده است در اختیار خواننده قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز بتواند نتایج به دست آمده را بازسازی کند درواقع در این بخش روش تحقیق، نویسنده روشی را که از بین روش‌های موجود، در تحقیق خود به کار برده است در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

6.نتایج مقاله علمی پژوهشی:

نویسنده در این قسمت به نتایج مختلف اقدامات مذکور در روش تحقیق، بدون هیچ گونه تجزیه و تحلیل، اشاره می‌کند.

7.تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده:

در این بخش نتایج ذکر شده در قسمت قبل، از طرف نویسنده تفسیر می‌شود و مورد تجزیه وتحلیل قرار می‌گیرد.

8.نتیجه‌گیری و پیشنهادات برای تحقیقات آینده:

نویسنده در نهایت با توجه به تجزیه و تحلیل انجام گرفته شده، نتیجه نهایی و راه حل نهایی برای مشکل مطرح شده را عنوان می‌سازد و پیشنهاداتی را برای محققانی که قصد دارند در آینده این تحقیقات را گسترش دهند، ارائه می‌کند.

برای نگارش هرکدام از این المان‌ها راهنمای نگارش به خصوصی موجود است؛ در نگارش بخش‌های مختلف یک مقاله علمی پژوهشی بدون توجه به عناوین مختلف و متفاوت در حوزه‌های گوناگون، اصل اول توجه به استانداردهای تعیین شده است. در نگارش چنین تحقیقاتی، معمولا‌ً علاوه بر انجام خود تحقیقات و جمع‌آوری داده‌ها، تنظیم اطلاعات به دست آمده بر حسب الگوهای تعیین شده، زمان زیادی را از محقق خواهد گرفت.

9. سپاسگزاری:

در طول تحقیق کسانی که به پژوهشگر کمک کرده اند بهتر است به نحوی تشکر و قدردانی خود را بیان کنند که این بخش به همین منظور می باشد. این قسمت بهتر است بین 2-5 سطر باشد البته آوردن این بخش اختیاری است و میتوان ننوشت.

10. منابع:

 یکی از ملاک های ارزشیابی یک مقاله علمی چگونگی استفاده از منابع دسته اول و بروز است .هر چه غنای علمی منابع استفاده شده در مقاله بیشتر و بهتر باشد مقاله از استحکام علمی بیشتری برخوردار است . هنگامی که نام نویسنده و تاریخ انتشار اثری در پرانتز ذکر می شود باید در بخش پایانی مقاله ، فهرست منابع به ترتیب حروف الفبا ارائه شود در صورتی که از یک نویسنده چندین اثر در یک مقاله مورد استفاده قرار بگیرد برای شناسایی منبع باید از شماره های 1و2و… یا حروف الفبا الف،ب،… استفاده شود.


 

مدت زمان تحقیق و جمع آوری اطلاعات برای یک مقاله علمی پژوهشی چقدر است؟

تحقیات علمی پژوهشی از نظر روش‌های مختلف جمع‌آوری اطلاعات به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از جمله این روش‌ها می‌توان به مصاحبه، مشاهده، پرسش نامه، تحقیقات و آزمایشات اشاره کرد. بسته به فرضیات و هدف تحقیق، مدت زمان مورد نیاز برای گردآوری یک مقاله علمی پژوهشی می‌تواند بین 1 روز تا چند سال متفاوت باشد.

یک مقاله علمی پژوهشی خوب دارای چند صفحه است؟

معمولاً مقالات علمی پژوهشی با کیفیت دارای تعداد صفحات بالایی هستند. این تعداد می‌تواند از 10 صفحه تا چند صد صفحه متغیر باشد. داشتن یک مقاله با تعداد صفحات کمتر از 10، با توجه بخش‌های مختلف و قسمت‌های اصلی تحقیق که در بالا ذکر شد، منطقی به نظر نمی‌رسد.

محتوای یک مقاله علمی پژوهشی چه مواردی می‌شود؟

در گردآوری یک مقاله علمی پژوهشی می‌توان از اطلاعات به دست آمده در طول سال‌های اخیر که به شکل کتاب یا مقاله در مجلات مختلف به نگارش در آمده‌اند استفاده کرد. با این وجود برای این که مقاله ما از نوع علمی پژوهشی باشد، بایستی به یک مشکل اصلی که امروزه با در تحقیقات پیشین مطرح شده است، اشاره کنیم و از مطالب یا مقالات پیشین تنها در راستای استفاده از روش‌ها، آنالیز اطلاعات و یا گردآوری اطلاعات کمک بگیریم.

 


[ دوشنبه 98/11/21 ] [ 9:57 صبح ] [ پارسا پیروزی ] [ نظرات () ]

 

 


بعد از نگارش مقاله، ارائه و چاپ مقاله در کنفرانس و ژورنال یک گام مهم برای نویسنده محسوب می‌شود. در این میان، یکی از سوالاتی که برای نویسندگانی که اولین بار مقاله می‌نویسند مطرح است این است که پذیرش مقاله به صورت پوستر یعنی چه؟ در این مطلب تلاش شده تا به این پرسش پاسخ داده شود.


انواع پذیرش مقاله در کنفرانس علمی
ارائه مقاله در کنفرانس علمی
چاپ مقاله به صورت پوستر
نحوه ارائه پوستر در همایش
 نگارش مقاله پوستری


  • عنوان مقاله خود را طوری انتخاب کنید که کوتاه، جذاب و قابل درک برای طیف وسیعی از مخاطبان باشد.
  • مقاله پوستری باید کوتاه و مختصر نگارش شود و از مطالب زیاد باید خودداری شود.
  • در مقاله پوستری باید سعی شود مطالب و نتایج به صورت ساده و روشن مطرح شود.
  • بهتر است در نگارش مطالب از نمودارها و تصاویر استفاده شود تا مطالب سریع‌تر به خواننده منتقل شود.


 

زمانی که یک کنفرانس علمی و تخصصی در یک رشته‌ای برگزار می‌شود، دبیرخانه کنفرانس اطلاعیه‌ای منتشر می‌کند مبنی بر دریافت مقاله در حوزه‌ای که کنفرانس بر آن متمرکز است. در این اطلاعیه بازه زمانی و نحوه ارسال مقالات توضیح داده می‌شود. بعد از این که مقالات فرستاده شد (SUBMIT)، کمیته علمی برگزاری کنفرانس مقالات دریافت شده را مورد بررسی قرار می‌دهند. بعضی از مقالات ریجکت می‌شوند و بعضی از مقالات پذیرفته می‌شوند. مقالات در کنفرانس‌های مختلف یا به صورت ارائه سخنرانی (presentation) و یا ارائه به صورت پوستر پذیرفته می‌شود. چون بیشتر کنفرانس‌های تخصصی کوتاه و چند روزه هستند نمی‌شود همه مقالات را به صورت شفاهی ارائه داد. به همین دلیل مقالات با سطح علمی پایین‌تر به صورت مقاله پوستری ارائه می‌شود.

قبل از برگزاری کنفرانس، دبیرخانه کنفرانس برای برگزاری همایش برنامه‌ریزی می‌کند. و مشخص می‌کند چه زمانی جلسات سخنرانی  در کنفرانس برگزار شود. در ارائه مقالات به صورت سخنرانی، نویسنده مقاله در جلسه‌ای 20 دقیقه‌ای با پاورپوینت در مورد مقاله خود به شرکت‌کنندگان توضیح می‌دهد. معمولاً در یک زمان چند مقاله در اتاق‌های مختلف ارائه می‌شود. در سالن هم قسمتی برای نصب مقالات پوستری مشخص می‌شود.


 

 

ارائه مقاله به صورت پوستر، یعنی توضیح شفاهی مقاله به افرادی که به کنفرانس دعوت شده اند. پوستر روش معمولی برای ارائه نتایج یک تجزیه و تحلیل آماری، تحقیق و مقاله یا پروژه دیگر در کنفرانس‌های حرفه‌ای و تخصصی است. بعد از این که مقاله برای ارائه  به صورت پوستر پذیرفته شد، نویسنده باید به سایت کنفرانس مراجعه کند و مقاله خود را به فرمتی که کنفرانس مشخص کرده آماده کند. و در روز کنفرانس باید مقاله خود را به همراه داشته باشد. معمولاً در بسیاری از کنفرانس‌ها مقالات پوستری باید با پرینتر فرمت بزرگ پرینت گرفته شوند.

معمولاً در زمان‌بندی کنفرانس‌ها به ازای هر یک ساعت و نیم  برای ارائه مقالات به صورت سخنرانی، نیم ساعت به پذیرایی اختصاص داده می‌شود. معمولاً در این تایم شرکت‌کنندگان در کنار پذیرایی به سالنی که پوسترها نصب شده مراجعه می‌کنند. چون زمان کوتاه است افراد به صورت سطحی به مقالات پوستری نگاه می‌کنند. ارائه‌کننده پوستر در کنار مقاله خود قرار می‌گیرند و به سوال بازدیدکنندگان پاسخ دهند.  پس سعی کنید یک خلاصه کوتاه و یکی دو دقیقه‌ای آماده کنید.

 


[ یکشنبه 98/11/13 ] [ 11:2 صبح ] [ پارسا پیروزی ] [ نظرات () ]




برترین و معتبرترین ژورنال‌های پزشکی دنیا کدامند؟ با جستجو در منابع مختلف و سایت های مختلف  پیداست که مجله پزشکی نیوانگلند با بیشترین مشترک و بالاترین ضریب تاثیر بهترین ژورنال پزشکی دنیا است.


در ادامه برترین ژورنال های پزشکی را به شما معرفی میکنیم ، با مجلات علمی همراه باشید: 


مروری کوتاه بر داوری همتا و ضریب تأثیر:

به‌طورکلی، ژورنال‌های پزشکی بر اساس فرآیند داوری همتا و ضریب تأثیرشان دسته‌بندی می‌شوند.

فرآیند داوری همتا برای بررسی و هماهنگ‌سازی مقاله‌ اولیه انجام می‌شود. وقتی همتایی مقاله را نقد می‌کند، می‌توان مطمئن بود که اطلاعات و بررسی‌های ارائه‌شده در مقاله بر داده‌های دقیقی مبتنی هستند و به مخاطبین هدف مربوط می‌شوند. این کار بیش از پیش سردبیر مجله را از هماهنگی مقاله موردنظر با استانداردهای مجله مطمئن می‌کند.


فهرست 5 ژورنال برتر پزشکی بر اساس ضریب تاثیر:


1- لنست

لنست تنها یکی از ده ژورنالی است که توسط الزویر منتشر می‌شوند. این ژورنال تخصصی ماهانه عناوینی نظیر دیابت و اندوکرینولوژی، سلامت جهانی، هماتولوژی، HIV، بیماری‌های عفونی، نورولوژی، آنکولوژی، روان‌پزشکی و پزشکی تنفسی را پوشش می‌دهد.

ضریب تأثیر لنست، به تنهایی، 254/53 است. این ژورنال به صورت چاپی، آنلاین و روی تلفن همراه در دسترس و تعاملی است!

این مجله خاستگاه مقاله‌های پیش‌گامانه‌ متعددی است که بر حوزه‌های علمی و سلامت انسان تأثیر معناداری داشته‌اند. لنست افتخار می‌کند که به هیچ نهاد سیاسی یا اجتماعی‌ وابسته نیست.

لنست، از زمان انتشار نخستین شماره‌اش در سال 1823، همواره سعی کرده است تا حد ممکن علوم و پزشکی را در دسترس افراد قرار دهد تا جامعه را دگرگون کند و بر زندگی افراد تأثیر مثبت بگذارد.

تیم ویراستاری لنست استانداردهای بسیار بالایی دارد و فقط بهترین مقاله‌های پژوهشی را، بر اساس کیفیت و رابطه‌شان با بهسازی زندگی انسان‌ها، انتخاب می‌کند.



هدف لنست افزایش تأثیر اجتماعی علوم است و این کار را از طریق تنظیم دستور کار، ایجاد زمینه، آگاه‌سازی رهبران، راه‌اندازی مباحثات و دفاع از این تصور که پژوهش‌ها می‌توانند در دنیا تفاوتی واقعی ایجاد کنند انجام می‌دهد.

سایت ژورنال لنست: The Lancet | The best science for better lives



2.سال‌نامه‌ طب داخلی

سال‌نامه‌ طب داخلی در سال 1927 توسط کالج پزشکان آمریکا به ثبت رسید و امروزه یکی از تأثیرگذارترین ژورنال‌های دنیاست.

این مجله پزشکی طیف وسیعی از پژوهش‌ها، مقاله‌های داوری‌شده توسط همتا، دستورالعمل‌های عملی و گزارش‌های مربوط به کار بالینی، ارائه و سیاست‌های مراقبت‌های بهداشتی، آموزش پزشکی، اخلاق و روش تحقیق را منتشر می‌کند. این سال‌نامه داستان‌های شخصی پزشکان سراسر دنیا را نیز منتشر می‌کند تا ماهیت شخصی پزشکی را نشان دهد.

سال‌نامه طب داخلی بیش از 148000 خواننده دارد و، در سال 2017، ضریب تأثیر آن 384/19 بود و، با 53689 مرتبه استناد، بیشترین تعداد استناد را در بین ژورنال‌های طب داخلی عمومی دنیا به خود اختصاص داد.

هدف این ژورنال ارتقای فضیلت در پزشکی، آگاه نگه داشتن پزشکان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، بهبود استانداردهای گزارشگری پژوهش‌های پزشکی و تأثیرگذاری بر بهبود سلامت در سراسر دنیاست.



این ژورنال، براساس تعهدی که به خوانندگان و مؤلفان دارد، بسیاری از مقاله‌هایش را به صورت رایگان منتشر می‌کند و استفاده از همه شماره‌های آن برای کشورهای در حال توسعه رایگان است.

سایت ژورنال پزشکی سال‌نامه طب داخلی Annals of Internal Medicine


3.طب داخلی جاما

طب داخلی جاما، که در گذشته به آرشیوهای طب داخلی معروف بود، حوزه‌های طب داخلی عمومی و طب داخلی تخصصی را پوشش می‌دهد. مقاله‌های چاپ‌شده در طب داخلی جاما توسط همتا داوری و به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که پژوهش‌های آموزنده‌ای را برای آموزش و آگاه‌سازی خوانندگان ارائه دهند.

طب داخلی جاما، با ضریب تأثیر 989/19 در سال 2017، از بین 154 ژورنال دسته‌ «پزشکی، عمومی و داخلی» رتبه‌ پنجم را به خود اختصاص داد. این ژورنال سالانه در حدود 8/3 میلیون بازدید آنلاین و پنج میلیون ملاحظه و دانلود مقاله دارد. طب داخلی جاما بخشی از جاما نت‌ورک ژورنال‌هاست که جاما، 11 ژورنال تخصصی جاما نت‌ورک و جاما نت‌ورک اپن را دربرمی‌گیرد. این ژورنال همواره مورد توجه رسانه‌های مهم بوده و مقاله‌هایی که در مورد مسائل مربوط به ایمنی بیمار و سنجه‌های محافظت عمومی بهتر منتشر کرده است به اقدامات قانونی مقامات ایالات‌متحده را منجر شده‌اند.



سایت مجله: JAMA Internal Medicine – Improving Health and Health Care

 


4. ژورنال پزشکی بریتانیا


ژورنال پزشکی بریتانیا (BMJ) از سال 1840، که با عنوان Provincial Medical and Surgical Journal آغاز به کار کرد، به صورت مستمر منتشر شده است. هدف مقرر آن رهبری مباحثات مربوط به سلامت و دخالت دادن، آگاه‌سازی و برانگیختن متخصصان سلامت برای بهبود پیامدهای بیماران‌شان است.

ضریب تأثیر ژورنال پزشکی بریتانیا در سال 2017 برابر با 295/23 بود و یکی از 55 مجله پزشکی و علومی است که توسط شرکت BMJ منتشر می‌شوند.



این ژورنال مقاله‌ها، اخبار، روزنامه‌نگاری تحقیقی و گزارش‌های مربوط به عواملی را که به پزشکان کمک می‌کنند در مورد مسائل بالینی، پژوهشی و بهداشت عمومی تصمیمات بهتری بگیرند منتشر می‌کند.

BMJ برخی از پیشرفت‌های قابل‌توجه حوزه‌ پزشکی را گزارش داده است. برخی از مقاله‌های برجسته این ژورنال عبارتند از: کشف کلروفرم، که هنگام تولد فرزند هشتم ملکه ویکتوریا استفاده شد؛ افشاگری‌ در مورد پرورش کودک؛ اولین تصویر اشعه ایکس در بریتانیا؛ و ارتباط بین استعمال دخانیات و سرطان ریه.

سایت ژورنال پزشکی بریتانیا: The BMJ: Medical news and analysis, for doctors in the UK and globally

 


[ شنبه 98/11/5 ] [ 5:47 عصر ] [ پارسا پیروزی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 13857

  • بک لینک دائمی | فال تاروت